מיליוני אנשים בעולם מכירים את הרעיון של אוקינוס כחול. אוקינוס עסקי בו אתה שוחה לבדך והכרישים (המתחרים) במרחק עצום ממך. אתה מוביל את הענף העסקי שלך.
חברות כמו לגו, איקאה, אמזון, גוגל, טסלה, אפל ואחרות מובילות את הענף באוקינוס כחול למרות המתחרים הרבים המנסים לנגוס מהן נתחים רבים.
ובמקביל, חברות כמו בלקברי, נוקיה, בטר פלייס, נורטל, טאוור רקורדס וקודק נעלמו בקרקעית האוקינוס האדום.
מהן הסיבות לכך?
במאמר זה תגלה 5 מתוך 10 המלכודות המסוכנות לעסק שלך והחשיפה שלהם תציב אותך הרחק מעבר למתחריך.
להבנת המלכודות השלכות קריטיות על הפעולות המיושמות בעסק כדי להביאו להצלחה משום שהתפיסות העסקיות שלך כמוביל עסק חשובות הרבה יותר ממה שאתה מתאר לעצמך.
אז בוא נתחיל….
חברות התעופה הלאו קוסט מצאו דרך לקהל שיכול לשלם 250 $ לטיסה מישראל לאירופה, לקהל שקודם לכן לא היה באפשרותו לטוס במחירים של 500-600$ למערב אירופה, בחברות התעופה הסדירות.
הדרך להצלחה להגיע לאוקינוס כחול עוברת בקהל/פלח שוק שאינו מורכב מלקוחותיך כיום.
השאלה החשובה שעליך לשאול היא: מי עוד יכול לקנות את מוצריך (בשינוי אריזה) שאינו מוגדר על ידך כיום כלקוח פוטנציאלי?
הטעות: חשיבה ששיפור תכונה או תמחיר במוצר יביאו אותך הרחק מעבר למתחרים.
הפתרון: חשיבה פורצת גבולות מבוססת על "הלא לקוחות שלך" תשים אותך הרחק מעבר למתחרים.
אך רוב הפעילות העסקית דורשת התמקדות בהבאת ערך נוסף, ערך בצורה שונה מהקיים ללקוח. שבירת מוסכמות לגבי הערך הנתפש של המוצר או השירות בעיני הלקוח ויצירת קריטריונים חדשים להעריך את המוצר, קריטריונים אשר מבוססים על תחום הליבה של הערך.
סטארבקס קפה לא כבשה את שוק הקפה העולמי בזכות הטכנולוגיה אלא בזכות חווית הלקוח שהעניקה.
נספרסו כבשה את העולם בזכות מודל הובלת קפה איכותי לבית הלקוח.
אפל, חברה שלכל הדעות מביאה חדשנות טכנולוגית, אך הדרך ללב הלקוחות עברה בחוויית המשתמש ובהנחה שהלקוח מעריך את הטכנולוגיה שאפל מציגה בעת השימוש.
במוצרים של אפל הלקוח נהנה מחבילת הערך הכוללת שהמכשירים מספקים לו לחייו.
הטכנולוגיה היא אחד מהקריטריונים שיוצרים את סל התמורה שהלקוח מקבל וטכנולוגיה לבדה אינה יוצרת את הערך המבוקש.
הדרך הנכונה היא לשלב את הטכנולוגיה במינון הנכון עם שאר הפרמטרים הרגשיים, החברתיים, הפיננסיים והפונקציונליים המרכיבים את חבילת הערך ללקוח.
בתי הקברות למוצרים מלאים במוצרים שהקדימו את זמנם והשוק לא היה בשל עדיין לקראתם.
טעות היא לחשוב כי הראשון מנצח!
המשט הנכון הוא: הראשון שמביא ערך חדשני לפי תפיסת הלקוח הוא זה שיוביל בעתיד את השוק.
הדוגמא הבולטת היא אייפון שהוא לא הטלפון החכם הראשון שיצא לשוק!
חברות ששמות את המכירות במקום הערך מפספסות את העניין שחדשנות לעיתים מרתיעה, יש בה אלמנט סיכון שלקוחות חוששים מפניו והחברה עצמה צריכה לשפר ולשכלל את המוצר כך שפרט ללקוחות החדשניים ביותר "המאמצים הראשונים" עיקר המסה של הציבור ימתין בסבלנות בתהליך של הקטנת הסיכון, יותר אמינות של המוצר שנבנית משימוש ועדויות המהוות הוכחה חברתית.
אלה היו חמשת הפעולות הראשונות על מנת להיות באוקיינוס כחול במידה והנושא מעניין עבורכם היכנסו בשבוע הבא למאמר ההמשך בו יפורסמו חמשת הפעולות הנוספות.