4 אבני יסוד למודל עיסקי

5 ,תובנות להישרדות עיסקית מול הכיבוש הטכנולוגי העולמי מאחורי הקלעים של Uber , eBay ו- Headstart
27 במרץ 2017
המנע מ -7 הטעויות האסטרטגיות שהופכות עסק מוביל לנגרר
27 במרץ 2017

תמונה אחת שווה אלף מילים ומודל עסקי אחד שווה אלף תמונות.

כמה תמונות אתה רואה במודל העסקי של החברה שלך?

חברות האנרגיה משקיעות מיליון דולר לשבוע עבור ניסוי בבריכת מים משוכללת. מטרת הניסוי לבדוק כיצד תתנהג האסדה לאחר הצבתה בלב האוקיינוס, בחשיפה לגלי ענק, סופות, סערות, זרמים תת מיימיים. תוצאות הניסוי עוזרות לשפר את עמידותה ואת יציבותה לאורך שנים רבות.

מהו הקשר למודל עיסקי?

החברה שלך עומדת בלב אוקיינוס העסקים, חשופה לתחרות חזקה ודורסנית, לרגולציה כבדה, שורת הרווח במאזן מאויימת ע"י רשויות המיסים, חוקי העבודה, אופנות ושינויים טכנולוגיים מהירים. כל הגורמים הללו משפיעים בעוצמה רבה על יכולת שרידותה .
הנך מוזמן ל"הכניס" את החברה שלך ל"בריכת ניסוי" בהשקעה קטנה של 2-3 שעות עבודה ולצאת מהניסוי עם ערך רב שבעזרתו יתבהר לך איך להוביל בבטחה את החברה שלך לבניית היסודות למודל עיסקי מנצח.

מחקרים הוכיחו כי 90% מהמודלים העסקיים בעולם מורכבים מ- 4 אבני יסוד.
אם אתה מוכן לקפוץ למימי האוקינוס העסקי ולבדוק את אבני היסוד של החברה שלך, הנה הניסוי לפניך:
לפני שקופצים למים אני רוצה להציג בפניך זווית אחרת לפענח את אותן אבני יסוד. אולי זה יראה לך בנאלי אך חברות ענק משקיעות מיליונים לפענח את 4 שאלות היסוד:

  1. פלח שוק – מי הלקוח שלך?
  2. הצעת ערך – מה היא התועלת שהלקוח מפיק מעבודה משותפת איתך?
  3. מודל הערך – איך החברה שלך מייצרת ערך ללקוחות?
  4. מודל הרווח – למה המודל העסקי מייצר לך רווח?

וניגש לניסוי

שלב א'
הניסוי מורכב מ -18 שאלות.
תוכל לענות על השאלות לבדך, בצוות או לתת למספר אנשי מפתח בחברה לענות כל אחד בנפרד.

מגוון התשובות השונות שתקבל ירחיב במידה רבה את התשובה לשאלה: מה החברה שלך עושה?

 

  • מי הלקוח שלך?
  1. כתוב סיפור קצר המתאר את פרופיל חייו של הלקוח שלך.
  2. איזו מערכת יחסים אתה מקיים איתו?
  3. מי הוא הלקוח החשוב ביותר (כלל פרטו 80:20)?
  4. איך אתה מתקשר עם הלקוח (באילו ערוצים)?
  5. מה הם מאפייני התרבות המשפיעים על הלקוח?

 

  • מה אתה מציע ללקוח?
  1. הגדר את הבעיות שניצבות בפני הלקוח?
    בעיות ריגשיות, חברתיות, פונקציונאליות וכלכליות.
  2. איך המוצרים / השירותים שלך פותרים לו את הבעיות?
  3. איזה ערך נוצר ללקוח לאחר שהבעיות נפתרות?
  4. מה הם ההבדלים בין החברה ללקוח בתפיסת הערך?
  5. מה הן האלטרנטיבות העומדות בפני הלקוח וכיצד החברה שונה מהמתחרים?

 

  • איך אתה מייצר את הערך ללקוח?
  1. מהם משאבי המפתח בחברה, כגון: הון אנושי, חומרי גלם, הון כספי, הון אינטלקטואלי?
  2. מהן פעילויות המפתח בחברה:יכולות, המצאות, תהליכים, ייצור, שירות?
  3. מהי שרשרת הערך בחברה: האם אתה מנצל באפקטיביות את המשאבים הקיימים בעזרת פעילויות המפתח

 

  • מודל הרווח
  1. למה הלקוחות משלמים לך?
  2. איך אתה מייצר את הרווח?
  3. מהו מקור הרווח העיקרי?
  4. מהו מבנה התזרים וההוצאות?
  5. מהי רמת הסיכון הפיננסי בחברה?

קח לך פסק זמן, ענה על השאלות לבד או בצוות.

שלב ב':

קרא שנית כל שאלה ואת התשובה שכתבת ולכל תשובה התייחס מ – 3 זוויות מבט:

  1. הזוית העובדתית – מצב קיים , תאור מצב אמיתי בחברה שלך (מבקר פנים או רו"ח)
  2. הזוית של היועץ – מוניית ליועץ בחברה שלך – איך לשפר כל אחד מהנושאים שהוזכרו בשאלות
  3. זוית המנכ"ל – תפעול – מה לעשות מחר בבוקר?, באיזה תהליך להתחיל כדי ליישם את
    השיפורים – תיעדוף.

רכז את כל תשובותיך ותשובות הצוות שלך במסמך: "אבני יסוד למודל עיסקי 2015" וברשותך מידע רב ערך על החברה.
אתה מחזיק ב"תוצאות הניסוי" אשר בעזרתן תוכל לשכלל, להבין טוב יותר את העיקר והטפל, את נקודות העוצמה והחולשה ובעזרת מידע זה תוכל לשכלל את המודל העסקי שלך.

כיצד בפועל לעשות זאת? יל כך אשיב באחד מהמאמרים הבאים.
לסיכום:
חברות ענק מנצלות את המשאבים שלהם להשיג יתרון על חברות בינוניות אולם העולם הכלכלי מוכיח שוב ושוב שמחשבה לא מקובעת, שונה, המתייחסת לשיפור חיי הלקוחות, היא הגרעין שממנו צומחות חברות חדשות לעומת הקיבעון המחשבתי בחברות הענק שמנוון אותן.
צא לדרך, קפוץ לבריכת הניסויים במטרה לשפר את החברה שלך ולהביא אותה למקום המתאים לרצונותיך.

בעזרת התייחסות ל – 18 השאלות שפרוסות לפניך תוכל לעצב מחדש את המודל העיסקי של החברה לכיוון צמיחה אסטרטגית.
אני נמצא כאן לעזרתך, פנה אליי לשיחה טלפונית קצרה ואני מבטיח שתקבל ערך אסטרטגי מותאם לחברה שלך.

הצטרפו היום לרשימת התפוצה שלנו