10 הפעולות להיות באוקינוס כחול – חלק ב'

חברות לא צריכות להמציא את הגלגל בכדי לצמוח ולהתרחב, אלא לאמץ חדשנות על פי מודלים עסקיים מעולמות תוכן אחרים
20 במרץ 2017
10 הפעולות להיות באוקינוס כחול – חלק א'
27 במרץ 2017

מיליוני אנשים בעולם מכירים את הרעיון של אוקינוס כחול. אוקינוס עסקי בו אתה שוחה לבדך והכרישים (המתחרים) במרחק עצום ממך. אתה מוביל את הענף העסקי שלך.

חברות כמו לגו, איקאה, אמזון, גוגל, טסלה, אפל ואחרות מובילות את הענף באוקינוס כחול למרות המתחרים הרבים המנסים לנגוס מהן נתחים רבים.

ובמקביל, חברות כמו בלקברי, נוקיה, בטר פלייס, נורטל, טאוור רקורדס וקודק נעלמו בקרקעית האוקינוס האדום.
מאמר זה הוא מאמר המשך ל- 10 הפעולות באוקיינוס כחול – חלק א' בו הוצגו חמשת הפעולות הראשונות לאוקיינוס כחול.

מהן הסיבות לכך?

במאמר זה תגלה את 5 המלכודות המסוכנות הנוספות לעסק שלך והחשיפה שלהם תציב אותך הרחק מעבר למתחריך.

להבנת המלכודות השלכות קריטיות על הפעולות המיושמות בעסק כדי להביאו להצלחה משום שהתפיסות העסקיות שלך כמוביל עסק חשובות הרבה יותר ממה שאתה מתאר לעצמך.

אז בוא נתחיל….

מלכודת מספר 6:
טעות בתפיסה שאסטרטגית אוקינוס כחול מדברת ומתמקדת בהוזלת המחירים לצרכן.
מלכודת זו הפוכה לסעיף הקודם. כאשר מדובר על הוזלת מחיר ההשוואה היא למתחרים. באסטרטגית האוקינוס הכחול ההשוואה היא למוצרים המהווים תחליף ואלטרנטיבה למוצר שלנו ובכך להגיע לקהל שהוא אינו הקהל המסורתי אלא הקהל (פלח שוק) שמעריך את המוצר באופן שונה מהמוצרים המתחרים.
כמה דוגמאות:
א. שואב אבק דייסון יצר לעצמו אוקינוס כחול בכך ששינה כמה פרמטרים בשואב
האבק המסורתי: אין יותר שקיות לאבק, הצינור הוא חלק ממבנה השואב
ופרמטרים נוספים שאחד מהם הוא מחיר. בדייסון העלו את המחיר משמעותית
מעבר למתחרים האחרים.
ב. יינות. בתהליך אסטרטגי הפכו מוצר של יין שמתחרה באלפי יקבים אחרים שינו
את הקטגוריות שלו, הפכו אותו ליין בסיסי איכותי ויקר לקהל אוהבי אלכוהול
המורכב משותי ואוהבי בירות. והפכו להיות אחד מ-4 היקבים המובילים בעולם.

מה הם הבינו? ש"הפלצנות" סביב הסיפור של היין מרתיע אנשים אוהבי אלכוהול ולכן שינו את הבקבוק את התווית ואת הסיפור.
בלי מונחים מפוצצים (מאיזה בציר? אלו ענבים? והסיפור ההיסטורי של הסבא של הסבא מייסד היקב).
ולמרות הסרת המרכיבים של ה"סיפור" מחיר היין עלה אך הוא משחרר את השותים מההרגשה שהם לא מבינים ביין ותמורת החופש מוכנים הלקוחות לשלם יותר.
הם לא צריכים להיות "מבינים ביין" אלא פשוט לשתות ולהינות ממשקה עם אחוז אלכוהול גבוה מבירה.
מלכודת מספר 7:
האמונה שאוקינוס כחול הוא שם נרדף לחדשנות.
חדשנות מבוססת שיפורים ושינויים במצב הקיים אך אין פירושה תמיד שינוי הערך שמקבל הלקוח. קיימים מוצרים חדשנים רבים אך חלקם אינם מתקבלים בברכה בשוק ע"י הלקוחות וחלקם מקדימים את זמנם.
הדוגמא הטובה ביותר היא האפליקציות לטלפונים החכמים.
חברות מייצרות מיליוני אפליקציות שונות אך בשוק עצמו שמודד את הערך שהצרכן מקבל נקלטות רק בודדות ביחס של 1 ל 10,000. אלפי אפליקציות ניווט פותחו ויושמו בעולם אך WAZE  יש רק אחת.
לכן חדשנות אינה יצירת חבילת ערך משודרגת ללקוח. ועל כך יוכלו להעיד מיליוני חברות סטארט אפ שנסגרו. כולן חדשניות, מהפכניות עם רעיונות מעולים אך לא בנו חבילת ערך ללקוח הפרטי.
מלכודת מספר 8:
האמונה שאסטרטגית אוקינוס כחול היא תאוריה שיווקית או אסטרטגית נישה.

התפיסה של אסטרטגית אוקינוס כחול היא אינה לשבור את הגבולות הקיימים וההגדרות הקיימות של פלחי שוק אלא לפרוץ ולתת ערך לקבוצות לקוחות חדשות שנמצאות כיום בנישות אחרות.
לדוגמא:  לקוחות לטיסות זולות מתאימות למשפחות מרובות ילדים, לפנסיונרים מבוגרים, לצעירים בתחילת דרכם אחרי הצבא, סטודנטים ועוד. טיסות זולות יצרו קבוצה חדשה של לקוחות "אנשים שרוצים לטוס בזול". קבוצה זו חוצה קבוצות או פלחי שוק אחרים ומביאה הצעת ערך שונה מהחברה התעופה הסדירות.
הטעות הרווחת של החברות היא שהן מתמקדות בנישה צרה של לקוחות ובמקום לחפש נקודות ערך משותפות אצל לקוחות מפלחי שוק רבים.
מלכודת מספר 9:
חברות טועות באמונה שאסטרטגיית אוקינוס כחול רואה בתחרות גורם פוגע.
הדיעה ההיסטורית הרווחת כי בהעדר תחרות לחברות אין תמריץ לשפר את המוצרים או השירותים ומצד שני התחרות יוצרת דחף עבור החברות לשפר את המוצרים ולהקטין את מחירם לצרכן
התחרות טובה לחברות, דוחפת אותן קדימה עד גבול מסוים.
עד לנקודה שבה נוצר קניבליזם.

מלכודת מספר 10:
חברות מורידות מחירים ומשקיעות סכומי עתק כדי להגן על נתח שוק ובכך יוצרות לעצמן בולען תזרימי ענק שביום אחד בשנה מסוימת גורם לשינוי משמעותי בחברה, בעלים מתחלפים, עובדים מפוטרים ולעיתים חברות טובות עם מוצרים בעלי ערך נסגרות ונעלמות מהאופק.
התחרות משמעותית גם לחברה שהשיגה אוקינוס כחול אבל מחדשת את מוצריה כי היא רוצה לשמור על מעמד בכורה ולמגנט לקוחות.
אך ללא התחרות עם סמסונג,  LG ויצרניות סלולר נוספות אפל הייתה קופאת ועוצמת חידוש הערך ללקוח הייתה נמוכה בהרבה.

הצטרפו היום לרשימת התפוצה שלנו