פיתוח יצירתיות בחברה ב-7 צעדים מובנים ולא יצירתיים

ישראל 2015 – 42,000 עסקים נסגרו  – הגן על החברה שלך השנה
26 בפברואר 2017
שיחות מלב אל לב עם מנכ"לים, ומה למדתי מהן להצלחת העסק שלך
26 בפברואר 2017

חדשנות היא המפתח להצלחה בעולם העסקים.
חברות כמו אפל וגוגל לא מפסיקות להפתיע ולחדש אך’ מסקרים עולה כי 96% מהחברות נכשלוֹת ביצירת חדשנות מניבה תוצאות (Doblin, inc)

מנכ"לים רוצים עסק מתקדם שממציא את עצמו מחדש, שמשיג את המתחרים, שמייצר ערך ללקוחות ומשגשג.

הפוטנציאל לחדשנות נמצא בכל חברה, הוא לא מוחשי אך הוא קיים.
הוא קיים בידע המצטבר של עובדי החברה.
הם בעלי הניסיון, הם אלו שמכירים מקרוב את הטכנולוגיה, את רחשי לבם של הלקוחות, את המתחרים, את הענף והסביבה התרבותית בהן החברה פועלת.

רבים נוטים לחשוב שיצירתיות פורצת סתם כך, ביחוד אנחנו כישראלים שרגילים לאלתר רוב הזמן.
אך המיתוס הזה אינו נכון והוכח כשגוי.

"היצירתיות פורחת בתוך מסגרת מובנית, שאינה יצירתית."

היצירתיות אינה אומנות ואינה נסמכת על אינטואיציה ותחושות בטן.

כל מה שצריך בכדי לעודד יצירתיות בחברות הוא לייצר עבור העובדים את ההזדמנות להביע את עצמם, לאפשר להם להעלות את הרעיונות שלהם, וכל זה בתוך מערכת מובנית שמעודדת ומתגמלת חדשנות.

 

המערכת המובנית ליצירת חדשנות בחברות מושתתת על 7 תחנות מפתח:

 

תחנה 1 – יציאה לדרך – יצירת אוסף השערות
היכן מתחילים?
להבדיל מהגישה "הישראלית" שאומרת לקפוץ למים כדי להתחיל, הגישה הממוסדת היא לצלול ולבדוק מה יש מתחת למים, לפני שקופצים לתוכם.
בשלב זה חוקרים, בודקים, מגלים, אוספים את כל המידע האפשרי, הגלוי והנסתר על הענף/תחום שבו אנו רוצים לחדש.
אוספים את המידע העדכני בתחומים רלוונטיים, כמו: הסביבה העסקית, מגמות השוק, פעילות המתחרים, התפתחות טכנולוגית, הסביבה החברתית, התרבותית, הרגולציה, ומרכיבים תמונה רב ממדית.

תמונה זו עוזרת לנו לראות לאן עלינו לנוע, מהם המכשולים שעומדים בדרכינו, מהם התנאים שמגבילים אותנו, היכן נקודות האור והיכן נקודות החושך.

צוות, שמורכב מגורמים שונים בחברה, מנתח את התמונה ומעלה אוסף של השערות הגיוניות ומופרכות איך  לרתום את יכולות החברה למציאת פריצת הדרך.

 

תחנה 2 – ניתוח יחסי גומלין בין החברה לקהילה

לאחר שבחנו את התמונה הגדולה אנו לומדים לעומק את המאפיינים של התמונה, המאפיינים שישפיעו על המוצרים/השירותים בתחומים שאנו רוצים לחדש:
כיצד הם משפיעים על המוצרים של המתחרים
מהם המודלים העסקיים המתאימים לקהל היעד

מהי התפיסה החברתית והרגשית כלפי תחום המוצרים
יחסי הגומלין בין הלקוחות לחברה
יחסי הגומלין בין הרגולטור (חוקים, תקנות) לבין התחום
בתחנה זו עדיין לא יורדים לרזולוציה עמוקה. אנו מתרכזים בהיבטים החברתיים, הסביבתיים, התעשייתיים, הטכנולוגים, העסקיים התרבותיים, והרגולטורים.

התעמקות וניתוח ההיבטים הנ"ל מאפשרת לנו לעבור לתחנה הבאה שהיא הבנת הלקוחות.
תחנה 3– התמקדות בלקוח כבן אנוש

הלקוח הפרטי/העסקי הוא אדם אנושי ולא תחנת עבודה פונקציונלית. ללקוח יש רצונות, צרכים, חלומות, מאווים, תרבות, דת, רגשות, אמונות ודרך חיים.

ללא הבנה רגשית של מרכיבים אלו אי אפשר יהיה לדייק באפיון המרכיבים הסמויים של הלקוח.

קבוצות מיקוד או מחקרי שוק אינם נותנים את הפתרון, הם משקפים ראיה של בדיעבד ולא של קדימה. הדרך הנכונה יותר היא התבונות והקשבה בתהליכים בפועל, בחיי הלקוח, ומשם לחלץ את התובנות שיניעו את החדשנות.

התבוננות בלקוח, בתהליכים שהוא עובר בסביבה הטבעית שלו, יגלו לנו דברים או דפוסי חשיבה והתנהגות שהלקוח עצמו לא יודע להסביר. התובנות שנשיג בשלב זה יחד עם התובנות מתחנה 2, יהוו את הבסיס לתחנה מספר 4 שהיא שלב תחילת בניית החדשנות.
תחנה 4– איסוף, קטלוג ומסגור התובנות

בתחנות הקודמות אספנו מידע, חקרנו את התנהגות הלקוח, ועכשיו אנו אמורים לארגן ולסדר את המידע במבנים סדורים, במטרה למצוא דפוסי התנהגות חשובים המצביעים על נישות והזדמנויות אפשריות לניצול בתחום העסקי של החברה.

חשוב שאת סידור המידע נערוך מכמה זוויות ראיה שונות. התוצאה היא שהדפוסים, ההנחיות, העקרונות שעולים מתוך הסידור וארגון המידע יעזרו לנו בשלב הבא להגיע אל תפיסות שיוצרות פתרונות אמיתיים ורגשיים ללקוחות.
תחנה 5– סיעור מוחות מובנה לגילוי תפיסות, מגמות והזדמנויות

התובנות והעקרונות שעלו בתחנה הקודמת משמשים נקודת יציאה ליצירת תפיסות והזדמנויות חדשות.

הפרופיל הבסיסי, הזרעים של רעיונות החדשנות מתחילים להיווצר.

חברי קבוצת סיעור המוחות נעזרים אחד בשני כדי לבנות "מגדל" של רעיונות חיוביים, מפתחים ומרחיבים כל רעיון שעולה באופן חיובי, ללא ביקורת או ביטול, נותנים את המרווח הטוב ביותר לכל רעיון לפרוח.

 

תחנה 6– בניית אוסף של פתרונות אפשריים

אוסף התובנות, התפיסות, המחשבות הרבות שעוצבו בתחנה הקודמת משמשים כבסיס לבניית מוצרים ושירותים חדשים, שהם נקראים במערכת החדשנות "הפתרונות" האפשריים לעתיד טוב יותר  עבור הלקוחות הפוטנציאלים.

בתחנה זו "מתרגמים" את התפיסות למערכת של פתרונות. הפתרון הוא היישום הפרקטי של ההזדמנויות שגילינו- הפתרון מתבטא במוצר או שרות חדשני.

את הפתרונות אנו בוחנים לפי רמת יצירת הערך עבור הלקוחות הרלוונטיים. ככל שהפתרון יוצר ערך גבוה ללקוחות, הוא מדורג גבוה ברשימה.
במקביל ליצירת תועלת וערך (נתפס ובלתי נתפס) עבור הלקוח העתידי, הפתרון צריך ליצור ערך גם לכל הנוגעים ליישומו (העובדים, הספקים, ההנהלה, בעלי החברה, הלקוחות) ברעיון של "כולם מנצחים".

הפתרונות מקוטלגים ומוערכים ונבחנים במציאות באמצעות פיילוט עם לקוחות אמיתיים.
תחנה 7– צמצום מיקוד ויישום

כשרשימת הפתרונות נמצאת בפנינו, מקוטלגת לפי יצירת ערך (כלכלי, חברתי, רגשי) ללקוחות הפוטנציאלים, אנו עוברים לשלב היישום של בנית המוצר או השרות, תוך הקפדה על הרלוונטיות וחווית הלקוח של המשתמש.
היישום כולל:
שילוב של מערכי החברה
קביעת אסטרטגיה מבוססת על מודל עסקי להצגת המוצר ללקוחות
יצירת מפת דרכים בשילוב בעלי העניין (ספקים, בעלי החברה, לקוחות, מפיצים ועוד) במטרה ליצור שיתופי פעולה והסרת התנגדויות.

 

לסיכום:

יצירת חדשנות אפשרית בכל חברה.

רוב המוצרים החדשנים של גוגל, לדוגמא, נוצרו ע"י עובדים שקיבלו חופש מחשבה ויצירה כמעט מוחלטים, אך פעלו בתוך מסגרת ותהליכים מובנים שגוגל יצרה עבורם.

 

כדי להצליח, חשוב להטמיע את המערכת שבעזרתה נוצר "מעגל החדשנות".
המעגל כולל בתוכו את 7 תחנות המובילות למטרה. המבנה יכול להיות פשוט וקל לשימוש או מבנה מורכב ומסובך שכולל תוכנות מחשב כבדות. הכל תלוי במשאבים העומדים ברשות החברה.

הצטרפו היום לרשימת התפוצה שלנו