מדוע לא צריך להיות יצירתי כדי להיות יצירתי – שבירת 7 מיתוסים בדרך למודל עיסקי נועז

אומנות השתיקה במכירה 7 הטקטיקות למכור בלי לדבר
26 בפברואר 2017
סיפור הגיבור. 5 צעדים למודל אסטרטגי עיסקי מנצח ללא תירוצים
26 בפברואר 2017

היצירתיות מובילה את האדם לאבולוציה , בלעדיה היינו נשארים בתקופת המערות.
מחקר של נאס"א שנועד לבחון יצירתיות וחדשנות אצל מהנדסים העלה כי בגילאים 3-5 ילדים השיגו ציון 98% מתוך 100 על יצירתיות וככל שהגיל עולה היצירתיות יורדת . ילדים בני 8-10 השיגו ציון 32% בני 13-15 10% ומבוגרים רק 2%.
המסקנה היא שאנו כבני אדם לומדים להיות "לא יצירתיים" לאורך השנים.
קיבלנו מתנה ואנו מכסים אותה בשכבות פחד משינוי.
בעצם נולדנו מחוץ לקופסא ולאורך השנים אנו זוחלים בעקביות לתוכה ומשאירים את היצירתיות מחוצה לה.

לא צריכים להיות יצירתיים כדי להיות יצירתיים.
כדי להחזיר לנו את היצירתיות איתה נולדנו מומלץ פשוט להתעלם מ – 7 המיתוסים שכולאים את היצירתיות שנמצאת "בילדאין" בתוכינו.

מיתוס מס' 1 – הניצוץ האלוהי
המיתוס
: ההתפתחות העיסקית מגיעה מרעיונות שאף אחד לא חשב עליהם קודם.

המציאות: המציאות היא שחברות מצליחות מעתיקות מודלים עיסקיים הקיימים בענפים אחרים. תעשיית האלקטרוניקה בטאייון התפתחה בעקבות יצוור מוצרים ללא שם מותג ומכירתם לפירמות הגדולות בעולם.
מודל עסקי שהועתק מתעשיית המוזיקה של שנות ה – 60 בארה"ב.
אתה לא חייב להיות ממציאן תשפר המצאות של אחרים.

מיתוס מס' 2 – רק הגדולים יכולים
המיתוס
: "מודל עיסקי חדש הוא תמיד מהפכני וחדשני"

רוב בעלי החברות קושרים מודל עסקי חדשני לחברות האינטרנט הגדולות.
המציאות: המציאות בעצם התפתחות על פי הנסיבות יוצרת את הצמיחה הענקית.
ענקית הסרטים האמריקאית "נטסיקס" התפתחה פעמיים. פעם ראשונה החלה לשלוח סרטוני DVD בדואר ללקוחות ובכך עקפה את בלוקבאסטר הענקית הרדומה (שנעלמה מהאופק העיסקי) ופעם שניה שעברה למודל של הורדת סרטים דרך הפס הרחב באינטרנט.
נטסיקס התקדמה ע"י ניצול הנסיבות הטכנולוגיות כדי לשפר את הערך שהיא נותנת ללקוחותיה.

 

מיתוס מס' 3 – הטכנולוגיה
המיתוס:
"כל מודל עיסקי חדשני מבוסס על טכנולוגיה חדשנית שבעזרתה מייצרים מוצרים חדשים"

המציאות: בעוד שטכנולוגיה חדשה מגבירה את היכולות לפתח מוצרים חדשים, הטכנולוגיה עצמה היא מוצר גנרי מטיבעה.
מחשב הוא מוצר גנרי וניתן להשתמש בו לאין סוף שימושים, האפליקציה העיסקית והשימוש בטכנולוגיה יוצר את החדשנות .
המהפכנות היא השימוש בפוטנציאל הטכנולוגי ליצירת מוצרים חדשים.

מיתוס מס' 4 – "המזל"
המיתוס: "פיתוח מודל עיסקי חדשני זה עניין של מזל ולא משהו תהליכי"
המציאות: המציאות היא שפיתוח מודל עיסקי חדש דורש עבודה קשה, עיקביות, נחישות, מוטיבציה ויש להתכונן לפיתוח כמו תכנון משלחת חקר לאי הודאות.
להיות עקבי ונחוש פירושו להגדיל את ההסתברות שהמזל ישחק לכיוון שלך.

מיתוס מס' 5 – "אפקט אנשטיין"
המיתוס:
"צריך להיות גאון יצירתי להמציא רעיון חדשני מהפכני"

המציאות: כיום ההצלחה בנויה פחות ופחות על הברקה גאונית של אדם בודד אלא יותר על עבודת צוות המשלבת חברים מתחומים שונים.
תמו הימים של האחים אדיסון והאחים רייט.
סטיב ג'ובס לא המציא לבדו את האייפון אלא טוני פאדל פרילנסר חיצוני לאפל בתחום התקשורת הממוחשבת פיתח את הרעיון וניגש איתו לאפל.
סביב הרעיון נבנה צוות של 35 אנשים שייצגו מקצועות ותפיסות עולם שונות.
התאגידים הגדולים עוזרים לפתח מיתוסים סביב גיבורים וממציאנים כדי לקשור את הלקוחות לסיפור הגיבור.
אך למעשה הדברים המתקדמים ביותר מפותחים ע"י אנשים נחושים וחרוצים שנמצאים מאחורי הקלעים.

מיתוס מס' 6 – אני לא עשיר מספיק
המיתוס:
"לחברות הגדולות קיימים המשאבים לפתח הצלחות"

המציאות: העובדות מדברות אחרת, סטארטאפים קטנים תורמים תרומה מכרעת לאנושות .
שלושת האחרים המצליחים בעולם הוקמו ע"י יזמים שלא היו קשורים לתעשיה האינטרנטית. גוגל, פייסבוק ויוטיוב. לעומת "הסוס הותיק" אתר ה – BBC ממוקם רק במקום ה – 40 ברשימה.
חברות ענק עתירות משאבים לא יכולות ליצור רעיון מהפכני בדיוק כי הן גדולות וכבדות במחשבה. דוקא סטארטפים צעירים ונמרצים עם חוצפה ונועזות יכולים לחדש.
אומץ ונועזות יוצרים מהפכנית ומשאבים רבים מעקבים חדשנות.

מיתוס מס' 7 – "מחקר ופיתוח"
המיתוס:
"מחלקות מחקר ופיתוח בחברות מהוות מקור חשוב לחידושים"

המציאות: העובדה היא שהמקור לשינוי וחדשנות יכול להגיע מכל הרבדים והמחלקות בחברה.
הפיתוח הטכנולוגי עוזר ביישום אך הרעיון לשינוי המודל על הקנית השראה ומוטיבציה לחידוש לכל עובדי הארגון מאנשי הקבלה, הכספים, דרך אנשי הלוגיסטיקה, משאבי אנוש והתפעול.

 

לסיכום: מה להסיק מהמאמר?
 חדשנות המודל העיסקי מתאפשרת אודות לחשיבה אחרת ושונה מהמקובל. ולשם כך לא נחוצים משאבים רבים, מזל, ניצוץ אלוהי, פיתוח טכנולוגיה פורץ גבולות.

אלא דברים פשוטים בהרבה והראשון שבהם לא להאמין לסיפורים, המיתוסים שאנו מספרים לעצמינו. המיתוסים אינם עובדות ולעיתים הסיפור העצמי שלנו נועד לקבע אותנו במקומינו ולא לאפשר לנו להתקדם לעבר האי ודאות כנאמר "כל שינוי מעורר חששות".
הדבר השני, להאמין בעשיה שלנו לקחת השראה מאחרים לקבל את הרעיון של להעתיק מודלים מצליחים מתעשיות אחרות ולהתאים אותם לתעשיה שלנו!

בהצלחה!

הצטרפו היום לרשימת התפוצה שלנו