הכוח הסמוי בחברה העסקית – הנכסים הבלתי מוחשיים

10 הדיברות על אסטרטגיית האברסט
26 בפברואר 2017
אומנות השתיקה במכירה 7 הטקטיקות למכור בלי לדבר
26 בפברואר 2017

כמנכ"ל/כבעל עסק אתה נאבק יום יום בעשרות נושאים שמרכיבים את הפאזל העסקי של העסק שלך ועל כך מגיעות לך תשואות, שכן המשימה שלקחת עליך  אינה פשוטה כפי שזה נראה למתבונן מבחוץ.

ממחקרים רבים שנערכים בעולם החברות העסקי עולה כי מרבית האוצר העסקי של החברה  נמצא בנכסים אמיתיים, שאינם מוחשיים. הנכסים האלו נמצאים בתוך החברה עצמה את הנכסים האלה לא רואים, לא שומעים ולא חשים בהם, ואולם הם נמצאים בכל פינה בעסק ואינם מנוצלים.

המשימה הראשונה במעלה שחשובה אצל מוביל העסק היא לגלות, לחשוף ולנצל בצורה מקסימאלית את הנכסים הבלתי מוחשיים על מנת למנף את התוצאות העסקיות.

מהם נכסים לא מוחשיים?

אלו הם נכסים שרואים אותם בעין, יודעים על קיומם אך לא מודעים לעוצמת תרומתם הכלכלית הפוטנציאלית עבור העסק. מקבלים אותם כדבר מובן מאליו ולא חושבים עליהם כעל מקפצה עסקית.

בעסק שלך ישנם נכסים חבויים, שהם בלתי מוחשיים מבחינתך.

אתה מכיר אותם, אך לא שם לב לכך שהם קיימים.

מבחינתך, הם נכסים מופשטים, אך ברגע שתזהה אותם תוכל לגלות את חשיבותם לשורת הרווח התחתונה – הם יעשו את ההבדל בינך לבין המתחרים שלך.

  • תשתיות הון וציוד שהפעילות בהם היא חלקית
  • מרכזי שירות שיכולים לשרת יותר אנשים בלי עלות נוספת
  • מחסנים שיכולים לאחסן ציוד רב יותר על ידי ארגונם מחדש
  • ייצור, שבו קיים נפח ייצור שאינו מנוצל
  • הרצאות, קורסים וסדנאות, שאליהם ניתן לצרף אנשים נוספים לכל אולם ללא עלות נוספת (עלות שולית אפסית)
  • טיסות, חופשות ובתי מלון. במקרים רבים קיימים חדרים ריקים בבתי מלון, מקומות פנויים בטיסה, וטיולים מאורגנים שיכולים להכיל יותר משתתפים
  • כל חנות קמעונאית יכולה לשרת/למכור ליותר אנשים
  • חומרי גלם ומשאבים (נדל"ן, הון, ציוד, כוח אדם) זמינים בעלויות שוליות לעסק.
  • שירותי משרד שונים יכולים לטפל ביותר לקוחות ללא תוספת עלויות
  • ב. נכסים לא מוחשיים הקשורים ליכולות אישיות
  • קשרים, יחסים, הכרויות והזדמנויות לא מנוצלות
  • ידע אישי של העובדים, שאינו קשור ישירות לעיסוק שלהם, וכן ידע אישי רחב שנצבר בעיסוקים אחרים קודמים של העובדים, שיכול לתרום לעיסוק הנוכחי
  • ידע, יצירתיות ומחשבה פורצת גבולות
  • מוטיבציה, נחישות, התמדה, תעוזה ואומץ
  • כישרון – יכולות מיוחדות
  • הון אינטלקטואלי
  • יכולות אישיות ליצירת קשרים חמים עם אנשים/גורמים עסקיים חדשים

ג. נכסים לא מוחשיים הקשורים לידע שנצבר בעסק

  • תהליכים, פטנטים ונהלים
  • שיטות עבודה
  • יצירת שיתופי פעולה
  • מכירת זכיינות

כיצד לגלות וליישם את הפוטנציאל הבלתי מוחשי, הטמון בעסק שלך?

הפעולה הראשונה: לעשות סקר נכסים בלתי מוחשיים בעסק (אשמח לשלוח את השאלון שבעזרתו תחשוף את הנכסים הבלתי מוחשיים בעסק שלך). שתף בעריכת הסקר את חברי ההנהלה שלך, את  שותפיך העסקיים, את בעלי המניות, את חברי הדירקטוריון, וכן אנשים בכירים שדעתם נאמנה עליך, ושאל אותם מה ניתן לעשות ועם מי ניתן לשתף פעולה כדי להפיק את מלוא הפוטנציאל העסקי הגלום באותם נכסים.

הפעולה השנייה: לבנות אסטרטגיה שבאמצעותה תנצל את היכולות הסמויות לייצר פעילות עסקית עודפת בעלויות שוליות מאוד נמוכות לעסק.

הפעולה השלישית: לחפש משתפי פעולה שיוכלו להשתמש בנכסים הלא מוחשיים או בנכסים הלא מנוצלים שלך (ארחיב בנושא זה בעיקרון המינוף השלישי).

הצטרפו היום לרשימת התפוצה שלנו